Programlehetőségek:
Via Ferrata, Klettersteig
Mit is jelent ez az elsőre furcsa hangzású kifejezés?
„A Via Ferrata (jelentése olaszul: vas út; németül: klettersteig) olyan hegyi út, amelyen előzetesen felszerelt létrák, lépcsők, hidak és fémkábelek segítik az előrehaladást. A Via Ferrata túrázás is némi gyakorlatot, fizikai állóképességet és megfelelő felszerelést igényel. Mivel ezek az utak gyakran nagy magasságokban vezetnek, a tériszony leküzdése az ilyen jellegű túrák elengedhetetlen része.” (Forrás: Wikipédia)
Tulajdonképpen egy extrém sport, mely több mint száz éves múltra tekint vissza, a magashegyi túrázás és a sziklamászás igazi öszvér – mára már teljesen önállóvá vált – ágazata. Ennek köszönhetően azonban biztonságos és felejthetetlen élményt nyújt annak, aki kipróbálja. Elsősorban a magashegyek szerelmesei játszanak el először a gondolattal, hogy kipróbálják ezt a sportot. A túrázástól eltérően ennek van némi felszerelés vonzata, ami azonban nem mérhető mondjuk egy alpinista, vagy egy raftingos cucc összetettségéhez és költségeihez.
A klasszikus ferrata utak tulajdonképpen régi, jól bevált mászóutak, melyeket profi alpinisták építettek ki úgy, hogy azon bizonyos sziklamászó tudást feltételezve olyan emberek is megcsodálhassanak egyedülálló kulturális, természeti látványosságokat, akik ilyen jellegű biztosítás nélkül csak komoly felszereléssel és komoly sziklamászói gyakorlattal tudnák a területet megközelíteni.
Nehézségi fokozatok
Egy A-E skálája létezik a besorolásnak, ami a definíció szerint megfelel az adott út drótkötél nélküli UIAA sziklamászó nehézségi fokozatainak egy bizonyos rend szerint.
A,B – Játék fokozat, a legnagyobb nehézséget a folytonos akasztgatás jelenti
C – Itt kezdődnek az élvezetek
D – Ez a fokozat már komolyabb izommunkát igényel, de egyszerű halandók számára teljesíthető egy-egy ilyen szakasz
E – Jó kondi kell hozzá, akkor vállaljuk be, ha már kipróbáltuk magunkat D-n.
Az egész útvonalra általában a legnehezebb szakasznak megfelelő betűt nyomják rá. Pl. a Haidsteig D-re van értékelve, noha egyetlen kb. 15 méteres ilyen nehézségű szakasza van. Érdemes indulás előtt tájékozódni, mert egy 150 méteres vagy egy 15 méteres D-s résszel bíró út nem egyre megy. A komolyabb ferráták kiépítésénél általában az elejére tesznek egy nehéz részt, ahol „elhullik a férgese”, és nem okoz feljebb közlekedési dugót.
(Forrás: http://lud.trek.tripod.com/vegyes/viaferrata.htm)
A közelben a következő utak érhetők el, a környék közelmúltban épített modern klettersteigjei közül:
A fekvő pap – „Eisenerzer Klettersteig” Pfaffenstein
http://www.hegyvilag.hu/wp-content/uploads/2009/02/eisenerzer-map.pdf
A Császár maga – „Kaiser Franz Josef Klettersteig”
http://www.turatars.com/blog/view/id_594/title_A-Csaszar-maga-Kaiser-Franz-Joseph
Mintha két túra lenne – „Rosslochhöhlen Klettersteig”
https://www.steiermark.com/de/Urlaub-planen/Tourenportal/Rosslochhoehlen-Klettersteig_tour_1143811
Pajzs – „Kaiserschild Klettersteig”
http://www.hegyvilag.hu/?p=2023
Hasznos linkek:
http://www.klettersteige-eisenerz.at/klettersteige_wandern.htm
Kerékpártúrák
Ausztria, ahogy a sípályákról ismerős, profi kerékpáros infrastruktúrával, tökéletesen kiépített, kitáblázott igazi kerékpárutakkal rendelkezik. Csak Steiermark tartományban több ezer(!) kilométer bicikliút hálózat található. Nem véletlenül, hiszen a helybeli aktív síelõk is a tavaszi-nyári-õszi hónapokban bringára szállnak, amellyel prímán kondícióban tartják a síeléshez szükséges izmaikat.
Elmondható, hogy Ausztria igazi kerékpáros paradicsom, így a Präbichl-et körülvevő hegyekben is számtalan kijelölt kerékpárút található. A háztól 200 méterre van az egyik hegyi kerékpárút nyomvonala, amely 14 km hosszával és 389 m szintkülönbségével a közepesen nehéz kategóriába sorolható. A környéken még számos kerékpárút található a kezdő, illetve a kiváló kondicióban lévő bringázóknak egyaránt.
https://hu.bergfex.com/sommer/praebichl/touren/bike/
A számtalan lehetőség között mindenki találhat számára kellemes időtöltést jelentő utakat, és a legelszántabbak számára is kiderülhet, hogy van keményebb menet, mint a Mátra maraton.
A szállótól 2 km-re lévő piramis alakú külszíni fejtés pedig nyaranta a profi és amatőr mountain bike versenyzők és a motocross-osok paradicsoma, és számtalan bringás verseny helyszíne is.
A siklóernyőzés
„Ha egyszer megérzed a repülés ízét, utána a földön járva, szemeiddel mindig az égboltot pásztázod és visszavágysz, oda ahová már tartozol, a fellegek közé…” Leonardo Da Vinci
Amint a szabadság érzését a siklóernyőzésben megtalálni remélő sport- és természetszerető magyar honpolgár nem a hazai légi szabályozás rapszodikus jogalkotásai, sem ezen extrém sportág hazai vegetálásának egyéb (emberi, társadalmi, közösségi, pénzügyi-kereskedelmi stb.) feltételei nem vették el a kedvét, máris ráérezhet a magyar ugar laposságának fizikai valóságára.
Ennek persze lehet a jó oldalát is nézni, mert saját tapasztalataim alapján is bízvást állítom, hogy az átlagos magyar siklóernyős lényegesen képzettebb a startolási technikákat illetően, és fizikai állóképessége is lényegesen jobb hegyvidékes országból származó külhoni sporttársaknál, tehát mind a két tényező a hazai kisdombos sportág kétségkívüli pozitívumai közé tartozik.
Továbbá hogy Nyikom, Eger, Bérhegy is nyújt megfelelő sportolási lehetőségeket. Sőt, a helyi természetvédőkkel cicázni Pilisen vagy Csobáncon tulajdonképpen logikus folytatása a század eleji ungarische betyáréletnek.
Csak aztán megjelenik az első hazai folyóirat, az Ernyősök, és bombasztikus beszámolókat olvashatunk benne siklóernyőzésről- kizárólag (!) külföldön… Meg egymás után indulnak nagymenőink és nagyra vágyóink is, Ausztriába meg Szlovákiába. Akkor tehát mégis csak vonzza valami a csörlőkötélen nevelkedett fiúkat és lányokat a sziklaperemen túli mélység fölé!
Bevezetőül (és vitaindítóként) öt indok arról, hogy kinek és miért érdemes átjárni Ausztriába siklóernyőzni:
– Ausztriában a siklóernyős elismert, megbecsült és szívesen látott vendég, természetbarát és sportoló. Nem meg- és eltűrt ön- és közveszélyes őrült, természetromboló és köztörvényes alapon üldözendő törvényen kívüli birtokháborító. Mondhatnánk úgy is, hogy ott a siklóernyőzés a tömegsport és egészségkultúra része, de nem mondjuk, mert ez olyan kultúr szövegnek hangzik, és a siklóernyős, ugye, szabad ember.
– A Polsteren lévő starthely többségében karbantartott, télen, nyáron üzemelő felvonó várja a repülősport ezen vállfajának szerelmeseit (is). A repüléshez szükséges repmeteo részletesen és megbízhatóan rendelkezésre áll a KFKI oldalon is megtalálható “austrocontrol” ingyenes internet szolgáltatásként, naponta (hétvégén is!) reggel 8 óráig legkésőbb frissítve.
– Kiváló infrastruktúra és jó megközelíthetőség – az Alpenrose-tól 200 méterre van az út másik oldalán a felvonó a starthelyhez, így családi kirándulás célpontjaként is kiváló, síelés, korcsolyázás, túrázás, fürdés alternatíváját kívánva a siklóernyőzés látványától is borzadó hozzátartozók részére.
– A földrajzi adottságok miatt a 300 métertől felfelé terjedő magasságkülönbségeket garantálnak, azaz ott kezdődnek, ahol a Pilis véget ért. Szintkülömbség 680 méter.